Tåget kommer till byarna
Här finns historik och bilder om tåget och järnvägen
Innan tåget kom till byn
Transporter mellan Skellefteå stad och Bastuträsk gjordes med hästskjutsar, för att hästar och människor skulle får vila sig samt äta lite mat fanns det efter vägarna gästgiverier. Ett av dessa ställen var i Krångfors. Det finns många historier som berättats om människor som kommit långväga ifrån och passerat detta värdshus för att sedan fortsätta mot Bastuträsk och där ta tåget vidare mot okända destinationer. Eller så var det personer som styrde kosan mott Skellefteå för att där kanske diskutera en framtida ångkraftverk invid Skellefteälven men det är en annan historia.
Tåget kommer och går förbi
Redan 1910 öppnades sträckan Bastuträsk-Klutmark för provisorisk person- post- och godstrafik, men hela bibanan Bastuträsk-Skellefteå invigdes 1912.
2012 fyllde järnvägssträckan 100 år. Detta firades stort, även i Krångfors, där nästan alla i Forsbacka, Krångfors och Slut slöt upp när jubileumståget stannade på fredag 10 september.
Mer om byggandet av järnvägen finns i Krångforsboken och missa inte järnvägspolisens dagbok
Men det är över 30 år sedan persontrafiken lades ner efter banan. Redan 1966 upphörde SJ med betjäningen vid stationen, som såldes på auktion. 1982 bestämde sig SJ för att slopa av- och påstigningen i Krångfors av ekonomiska skäl, men man lyckades få SJ att ta tillbaka beslutet.
1988 påbörjades en omfattande upprustning av Skelleftebanan som började med helsvetsad räls och avslutades med elektrifiering 1997. I maj 1990 lade SJ ned hela persontrafiken på banan så numera är det bara godstågen som susar förbi byn och mörka vinterkvällar kan man se det som ett blått tomtebloss som färdas genom vinternatten.
Numera sitter det även viltstängsel efter järnvägen som ska stoppa viltet att passera uppe på järnvägsvallen det hindrar även bybor att förvirra sig upp på järnvägsvallen.....